måndag 21 maj 2012

Människor och schackpjäser

En fd vän jag inte längre har nån kontakt med anklagade mig i en politisk diskussion en gång för att se människor som brickor i ett spel. Jag kommer inte ihåg exakt hur hon resonerade men jag kom att tänka på det när jag läste The Law av Frédéric Bastiat (igen), härom veckan. I den förklarar han den klassiskt liberala åsikten att lagen enbart ska skydda folks person och egendom och inget mer. Och ett "kapitel" handlar just om detta.

Vem är det som egentligen ser människor som brickor i ett spel? Jag kan verkligen inte se hur det är jag som behandlar människor som schackpjäser istället för människor. Det är inte jag som anser att jag vet bättre om hur folk ska leva än de själva vill. Det är inte jag som anser mig stå över människor och bestämma vad andra människor ska få äta, göra, köpa, vart de ska resa osv osv.  Jag tänker osökt på det här klippet.


Jag ser alla människor som jämlikar. Ingen borde bestämma över andra. Att anse att man vet hur andra människor borde leva sina liv (och vara beredd att tvinga dom att göra detta genom att bussa polisen på dom) är att sätta sig själv på en hög häst och se ner på sina medmänniskor som man vill reglera och kontrollera.
"To be governed is to be watched, inspected, directed, indoctrinated, numbered, estimated, regulated, commanded, controlled, law-driven, preached at, spied upon, censored, checked, valued, enrolled, by creatures who have neither the right, nor the wisdom nor the virtue to do so."Pierre-Joseph Proudhon

1 kommentar:

  1. Det om schackpjäserna fick mig att tänka på ett citat från Smith, där han diskuterar hur den som tänker som en lagstiftare inte tänker på att folk reagerar annorlunda på den plan denne lägger upp för folk.

    "The man of system, on the contrary, is apt to be very wise in his own conceit; and is often so enamoured with the supposed beauty of his own ideal plan of government, that he cannot suffer the smallest deviation from any part of it. He goes on to establish it completely and in all its parts, without any regard either to the great interests, or to the strong prejudices which may oppose it. He seems to imagine that he can arrange the different members of a great society with as much ease as the hand arranges the different pieces upon a chess-board. He does not consider that the pieces upon the chess-board have no other principle of motion besides that which the hand impresses upon them; but that, in the great chess-board of human society, every single piece has a principle of motion of its own, altogether different from that which the legislature might chuse to impress upon it. If those two principles coincide and act in the same direction, the game of human society will go on easily and harmoniously, and is very likely to be happy and successful. If they are opposite or different, the game will go on miserably, and the society must be at all times in the highest degree of disorder."
    http://www.econlib.org/library/Smith/smMS6.html#VI.II.42

    SvaraRadera